Co bylo impulzem, který vás přiměl opustit vaše úspěšné působení v obranném průmyslu a přeorientovat se na bezpečnostní sektor? Konkrétně mám na mysli spolupráci se společností American Science and Engineering Inc. (AS&E), která patří k nejvýznamnějším výrobcům a dodavatelům vybavení pro bezpečnostní kontroly na světě? Jsou to přece dva zcela odlišné světy…

Podle mě úplně tak odlišné nejsou. Obrana a bezpečnost k sobě mají čím dál tím blíže, protože obojí souvisí s národní bezpečností jako takovou. Když jsem se rozhodl přijmout nabídku práce původně pro AS&E a od září 2016 pro Rapiscan Systems, bylo to proto, že mě vždy naplňovalo řešit výzvy, které s sebou přináší rozjezd nových produktů a projektů. Poslední roky byly opravdu zajímavé – hlavně kvůli zvýšenému důrazu na ochranu vnějších hranic EU, danému migrační krizí. Ta shodou okolností dosáhla svého vrcholu v době, kdy jsem nastoupil. Nesmírně si však cením i možnosti každodenní spolupráce na projektech s partnery a organizacemi, které chrání naše země před ilegálním dovozem drog, cigaret, zbraní, trhavin a jiného kontrabandu.

 

Bezpečnostní rizika jako terorismus a organizovaný zločin se za posledních dvacet nebo třicet let výrazně proměnila – stejně jako způsoby boje proti nim. Jak moc se v této souvislosti posunula role techniky ve srovnání s 90. lety nebo obdobím těsně po roce 2000?  

Ano, technika dnes z celkem pochopitelných důvodů hraje mnohem větší roli. Spolu s účinnými nástroji umožňujícími provést analýzu rizik dříve, než náklad dorazí k našim hranicím. Dnešní technika nám dovoluje kontrolovat mnohem více dopravních prostředků. Osobně doufám, že více zemí povolí prověřování vozidel s posádkou pomocí nízkoenergetických systémů, jako jsou naše ZBV, ZPortal a další. Tato řešení fungují na principu rentgenových kontrol pomocí velmi nízkých dávek záření, které samozřejmě nepředstavují žádné riziko pro zdraví osob nacházejících se uvnitř zkoumaného dopravního prostředku. Při nasazení této technologie jsme schopni odhalit mnohem více, než dovolují dnes převážně používané vysokoenergetické transmisní systémy.

Kdybychom v Evropě nasadili víc našich systémů pracujících na bázi zpětného rozptylu, dařilo by se nám podle mého názoru zajišťovat více kontrabandu a ilegálních migrantů – což by zvyšovalo bezpečnost všech Evropanů.

To vidím jako klíčový přínos, který se snažíme vysvětlovat politikům v Bruselu i jednotlivých členských státech.

 

Ve vaší pozici regionálního ředitele máte na starost obchodní i provozní aktivity v celé Evropě. Liší se z vašeho pohledu přístup jednotlivých evropských zemí k otázkám bezpečnosti? Jaké jsou jejich priority?

Jistě, je naprosto přirozené, že relativní důležitost různých rizik v jednotlivých zemích není stejná. To mimo jiné znamená, že se liší i bezpečnostní opatření a používaná technika. Například na vnější hranici EU musí policie a celníci pokrýt široké spektrum rizik, proto se tu často používá vícero řešení různého typu.

Pro zvýšení bezpečnosti je ale stěžejní i vyšší počet kontrol. Proto nabízíme jak stacionární, tak i mobilní řešení. Boj proti kriminalitě a terorismu je totiž nikdy nekončící hra kočky s myší.

My, bezpečnostní složky i celé odvětví musíme být vždy o krok napřed jak po technické, tak i provozní stránce.

Na vnitřních hranicích EU se často nejvhodnějším postupem ukazují být namátkové kontroly. Zde jsou pak vhodným řešením mobilní rentgenové systémy jako M60 Eagle nebo ZBV.

 

Rapiscan Systems, Inc. a American Science and Engineering, Inc. se v roce 2016 spojily pod křídly skupiny OSI Systems, Inc. Jaké výhody vnáší spolupráce těchto někdejších konkurentů do sektoru bezpečnostního průmyslu?

Dnes jsme lídry v oblasti detekčních řešení a nabízíme nejlepší systémy i služby pro kontrolu nákladu a vozidel v jednotlivých kategoriích. Díky finanční síle skupiny OSI Systems a rostoucí divizi věnující se výhradně bezpečnosti máme zdroje a motivaci pomáhat zákazníkům dosahovat jejich cílů.

Klienti z více než stovky zemí po celém světě na nás spoléhají, že jim pomůžeme při ochraně přístavů, hranic, kontrolních stanovišť a kritické infrastruktury proti obchodním podvodům, pašování drog a zbraní nebo obchodu s lidmi.

Společně máme více než 75 roků zkušeností, odhodlání přinášet další a další inovace, tým na slovo vzatých odborníků a skvělou reputaci jako partner, který klientům pomáhá plnit kritické cíle v oblasti bezpečnosti a odhalování hrozeb.

 

Jak vypadají dnešní trendy v oblasti kontrol nákladu a vozidel?

Pozorujeme rostoucí zájem o rentgenové systémy pracující na bázi zpětného rozptylu (BX). Tato technologie má sice nižší penetraci, ta však plně postačuje pro odhalování kontrabandu a nelegálních migrantů – mimo jiné i proto, že použitý fyzikální princip je obzvlášť vhodný pro rozpoznávání organických materiálů.

Zároveň dnes na trh uvádíme systémy, které kombinují rentgenové snímání metodou zpětného rozptylu s tradičním transmisním přístupem. Jsem přesvědčen, že právě tímto směrem se bude trh do budoucna ubírat a tento segment čeká růst.

 

Na českém trhu aktuálně startuje unikátní detektor MINI Z, využívající už zmiňovaný princip zpětného rozptylu. Jaké jsou jeho hlavní výhody?

Systémy pracující s technologií Z Backscatter fungují tak, že rentgenové paprsky se odrážejí od cílového předmětu zpět do detektoru umístěného v blízkosti. Tyto systémy pracují s velmi nízkými dávkami záření – u detektoru ZBV je to 225 KeV, v případě Mini Z pak 120 KeV. Proto mají velice malé ochranné zóny a do okolí proniká jen minimum záření. To také znamená, že práce je ze zdravotního hlediska maximálně bezpečná. Účinnost těchto systémů a technologie zpětného rozptylu obecně navíc v praxi zvyšuje i flexibilita a rychlost, s níž jste schopni je v případě potřeby nasadit.

 

Co považujete za hlavní výhody metody zpětného rozptylu ve srovnání s „tradičním“ transmisním rentgenem?

Metoda zpětného rozptylu dosahuje lepších výsledků při odhalování trhavin, drog, hotovosti a jiných organických materiálů a kontrabandu.

Systémy, které na tomto principu pracují, jsou maximálně flexibilní a snadno ovladatelné, což zvyšuje jejich praktickou využitelnost. Umožňují dosahovat vysoké propustnosti při kontrolách vozidel a nákladu – mimo jiné i tím, že snímky připomínají fotografie a lze je velmi rychle analyzovat. Dalším faktorem jsou nízké celkové náklady na pořízení a provoz. Tato řešení slaví úspěchy po celém světě a z hlediska prodejů jsou dnes jedničkou mezi systémy pro kontrolu nákladu a vozidel.